W przypadku treningu przetwarzania słuchowego metodą Tomatisa wyóróżnia się sprzęt do diagnostyki jak i terapii. Pracujemy na najwyższej jakości szwajcarskim sprzęcie "Besson of Switzerland".
URZĄDZENIA PRZETWARZAJĄCE DŹWIĘK W SPOSÓB CYFROWY, MAJĄ NIEWIELE WSPÓLNEGO Z ELEKTRONICZNYM UCHEM PROF. A. TOMATISA
Terapia poprzedzona jest TESTEM UWAGI I LATERALIZACJI SŁUCHOWEJ, który mierzy odpowiedzi na poszczególne częstotliwości, zdolność do rozróżniania dźwięków oraz dominację ucha.
Następnie przeprowadzany jest szczegółowy wywiad z rodzicami. Na podstawie zdobytych informacji opracowuje się program terapeutyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka czy osoby dorosłej.
Urządzenie to zostało opracowane przez twórcę metody Alfreda Tomatisa. W 1954 roku stworzył pierwsze ELEKTRONICZNE UCHO, umożliwiające trening słuchowy. Dopiero w 1992 roku z Panem Christophe Besson rozpoczął produkcję sprzętu na większą skalę. Zgodnie z wszelkimi założeniami Tomatisa Pan Besson produkuje sprzęt do dnia dzisiejszego i jest jedynym producentem analogowych Elektronicznych Uszu.
Analogowe Elektroniczne ucho, jest idealnym modelem ludzkiego ucha, który pozwala "wyćwiczyć" ucho pacjenta w taki sposób, aby mogło pracować ono bez zakłóceń. Ćwiczenia te stymulują centralny system nerwowy, a w szczególności korę mózgową, która stanowi centrum procesów myślenia. Podczas treningu słuchowego dźwięki przetwarzane są przez to urządzenie.
Analogowe urządzenie gwarantuje nam:
- przetwarzanie dźwięku dwukanałowo- przechodzenie ze stanu aktywnego do stanu w spoczynku lub odwrotnie w sposób niezaprogramowany,
- daje dodatkowy czas dla mózgu na przetwarzanie,
- daje możliwość ustawiania balansu miedzy prawym, a lewym uchem,
- nakładania odpowiednich filtrów na materiał muzyczny,
(Wiele z takich ustawień terapeutycznych nie jest do uzyskania na sprzętach cyfrowych)
Dźwięk analogowy możemy rozłożyć na czynniki pierwsze, czego nie da się dokonać na zgranym już dźwięku cyfrowym.
Można zapytać "Jak to?! Przetwarzanie analogowe, a odtwarzacz cyfrowy?!" Materiał muzyczny ZAPISANY jest w najwyższej jakości cyfrowej, ale poddawany dalszej obróbce analogowej przez Elektroniczne Ucho.
Dźwięk jest przetwarzany drogą powietrzną i kostną. Droga powietrzna to prawe i lewe ucho, droga kostna to wibrator kostny na górnej części słuchawek. Do terapii metodą Tomatisa nie mogą być to słuchawki bezprzewodowe ponieważ podczas terapii ustawiamy masę różnych ustawień terapeutycznych, których na słuchawkach bezprzewodowych, fizycznie nie bylibyśmy w stanie regulować. Słuchawki "na kablu" mają dużo większe pasmo przenoszenia i przede wszystkim gwarantują dźwięk analogowy.
Ćwiczenia z mikrofonem - faza aktywna, rozwija bardziej złożone zdolności językowe u dziecka. Głos jest modyfikowany przez parametry terapeutyczne (z analogowego Elektronicznego ucha) i trafiają do ucha dziecka utrwalając to co dotychczas zrobiliśmy podczas pracy biernej.
Mikrofon jest specjalistycznym urządzeniem, który wiernie wzmacnia wszystkie częstotliwości.
Muzyka Mozarta i śpiewy Gregoriańskie (utwory wysłuchiwane przez komputer są w dużo gorszej jakości niż przez analogowy sprzęt do terapii)
Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele w naszym życiu zależy od ucha. Na podstawie testu uwagi i lateralizacji słuchowej ustala się program terapii. Robiąc taki test, mamy odczyt niemal całego organizmu: od układu motorycznego, poprzez słuch i mowę, po umysł.
Dzięki terapii wpływamy na równowagę, poczucie rytmu, postawę ciała, koordynację ruchów, uwagę słuchową, wyróżnianie dźwięków (głosek), nadwrażliwość słuchową, koncentrację, energię. Trening słuchowy metoda Tomatisa jest terapią wspomagającą dlatego też możemy wspierać zajęcia integracji sensorycznej, logopedyczne czy naukę języków obcych.
Proces kształcenia uwagi słuchowej monitorowany jest w trakcie trwania treningu.
W zależności od postępów wskazane może być przedłużenie treningu o kolejne 8 dni. Długość trwania programu terapeutycznego różni się w zależności od stopnia nasilenia problemów. Sesje muszą być powtarzane i przedzielone wypoczynkiem, ponieważ w terapii chodzi o efekt pobudzenia ucha i mózgu. Wypoczynek pomiędzy etapami jest taką „integracją”, która czyni postępy bardziej trwałymi.
FAZA AKTYWNA: Od II etapu, do programu terapeutycznego zostają włączone zajęcia z mikrofonem. Osoba mówiąc do mikrofonu, słyszy swój zmodyfikowany głos. Głos ten jest przetwarzany zgodnie z parametrami terapeutycznymi. W ten sposób słyszy się własny głos bezpośrednio skorygowany, co w efekcie prowadzi do jego nieświadomej modyfikacji.
Podczas 2 godzin terapii dzieci bawią się, grają w gry, układają puzzle, kolorują, czasami nawet śpią. W trzech słowach: SPĘDZAJĄ MIŁO CZAS.
Bardzo miło spędzamy czas. Dzięki czemu nawet nie wiadomo kiedy dwie godziny terapii dobiega końca.
Malujemy...
Oglądamy...
UWAGA!
ale... nie czytamy!
Układamy...
Gramy...
Śpimy.... :)
Tworzymy...
A czego nie robimy?!